Tierra de Campos (Spaanse Hoogvlakte) - Reisverslag uit León, Spanje van Theo & Marjolijn - WaarBenJij.nu Tierra de Campos (Spaanse Hoogvlakte) - Reisverslag uit León, Spanje van Theo & Marjolijn - WaarBenJij.nu

Tierra de Campos (Spaanse Hoogvlakte)

Door: Theo & Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Theo & Marjolijn

16 Juni 2012 | Spanje, León

De wind is west, ons reisdoel ook! Na onze rustdag in Burgos hebben we 2 dagenlang stevig tegenwind gehad. Desondanks hebben we een flink eind van de Camino afgelegd: 2 keer ruim 100 km. En zitten we dan in Leon; de hoofdstad van de provincie. De Spaanse hoogvlakte is redelijk vlak; eindeloze graanvelden (tarwe, haver, maïs , zonnebloem, en nog diverse andere soorten die we niet herkennen). Het leuke van dit traject is dat hier de fietsroute grotendeels parallel loopt met de wandelroute. We hebben dan ook heel veel wandelende caminogangers gezien/ gesproken. Behalve de fikse tegenwind is het weer ons deze dagen goed gezind; voor de volgende dagen zijn de vooruitzichten wat minder. Morgen gaan we op weg naar de voet van Montes de Leon. Maandag beklimmen we dan deze puerta van 1500 meter. Op de top staat het Cruz de Ferro, dit punt is een bemoedigend punt voor de pelgrims; wie dit punt bereikt haalt ook Santiago. Het is tevens het punt waar je een last kunt afleggen, door het werpen van een steen. Even terug naar Leon, een grote, drukke stad. We kozen dit keer voor verblijf in een albergue (pelgrims herberg), voor ons is dit de 1e keer pas, alle andere keren hebben we gekampeerd. Wel veel verhalen gehoord, we gaan het nu zelf beleven: vanavond gaat om 21:30 de poort dicht, om 22:30 gaat het licht uit op de slaapzaal die we delen met zo'n 30 anderen!
Bijzondere ontmoeting in onze klooster albergue Carbajalas: de eerste persoon die ons aansprak was Norma! Een oud collega vanuit de Meerstate periode. Wat een ongelofelijk toeval! Norma loopt de camino.
PS. Het EK Voetbal. Wel zeker krijgen we daar wat van mee! De wedstrijd Ned. - Dld. Hebben we gezien op de camping in Burgos. We zijn maar supporter van Espana geworden!

• 17 Juni 2012 - 08:56

Henk:

Ik had al een tijd niet meer gereageerd maar.... ik volg jullie wel. Ik ben blij dat jullie ook eens in een albergue komen. Moet je gewoon eens hebben gedaan al is kamperen ook erg prettig !!!
    Het schiet inderdaad lekker op.
    De beklimming naar cruz de ferro is best pittig maar dat is voor jullie nu geen punt meer. Ik vond de afdaling best link. Ik weet zeker dat jullie het redden, al gaat het niet vanzelf.
    Wat een bewondering voor de wandelaars. Dat had ik ook. Leuke foto's !!! Bon camino

• 17 Juni 2012 - 11:21

Rosanne:

Wat toevallig dat jullie Norma tegenkwamen! Ik heb jullie net al via de telefoon gesproken maar fijn dat alles zo goed gaat en jullie het zo naar je zin hebben. Mooie beleving ook om in zo'n herberg te slapen met zoveel pelgrims.
    Fijne vaderdag/fietsdag/pelgrimsdag nog!
    Dikke kus!

• 17 Juni 2012 - 11:26

Marieke:

Klinkt bijzonder allemaal.. Pap, 'coupe tegenwind' zeker?! En leuk om in een albuergue te slapen, zal wel een belevenis zijn... En wat een mooi ritueel om een steen met je last weg te werpen, dat ga ik ook 's doen :) Zien jullie trouwens nog wandelaars met een karretje lopen zoals ian en ik toen liepen? Lijkt me een stuk comfortabeler!

Buen camino y para papa: buen día del padre!

Un abrazo,
    Xxx

• 17 Juni 2012 - 11:32

Elma:

Lieve Theo en Marjolein,
    Met de laatste afdaling en het einddoel in zicht wil ik jullie laten weten hoe ontzettend leuk het is om jullie pergrimage te kunnen volgen! Als wandelaar heb ik juist ontzettende bewondering voor jullie fietsprestatie,zéker in de bergachtige gebieden en bij tegenwind. Volgens mij is dat dan toch echt zwaarder. (Ik denk nog wel eens terug aan een fiets-kampeervakantie met volledige bepakking,waarbij we na het valse plat van Margraten besloten om onze koers maar in noordelijke richting te vervolgen i.p.v. in zuidelijke)
    Ik wens jullie nog een goed vervolg en prachtige afsluiting van deze Grande Tour. Veel liefs vanuit Bakkum en een behouden thuiskomst!

• 17 Juni 2012 - 14:44

Joline:

Hoi lieve pap & mam,

Wat een mooie belevenissen allemaal zeg! En bijzonder om in een pelgrims herberg te verblijven. En leuk ook om tussen de wandelaars te fietsen!

Vanmiddag belde (heel leuk!) Laurentino en Itala! Jullie krijgen de hartelijke groeten (via hun ook van Aloncio en Roseli) en een dikke knuffel en liefs. Ze vonden het heel bijzonder en knap dat jullie deze tocht aan het fietsen zijn!

Knuffel van mij! Xxx

• 17 Juni 2012 - 15:53

Peyra Admiraal:

Wat een mooie foto's weer,leuk om die wandelaars te zien op die eindeloos lange wegen. Lijkt me wel onrustig om met 30 mensen op een slaapzaal te liggen,maar een speciale ervaring zal het zeker zijn!

• 17 Juni 2012 - 15:54

Admiraal:

• 17 Juni 2012 - 17:50

Marieke:

En oh ja, nog een reactie op de foto's: Mam, zullen we de Gemeente Castricum maar vragen om zo'n wijn tappunt te installeren, ergens tussen jou en Marjo ofzo?

En hoewel die luchten niet altijd voor fijn weer zorgen, geven ze wel toffe effecten op de foto's!

En pap, mooi zo'n wit broekje en witte mouwtjes