Alpenpassen - Reisverslag uit Prad am Stilfserjoch, Italië van Theo & Marjolijn - WaarBenJij.nu Alpenpassen - Reisverslag uit Prad am Stilfserjoch, Italië van Theo & Marjolijn - WaarBenJij.nu

Alpenpassen

Blijf op de hoogte en volg Theo & Marjolijn

09 Juni 2013 | Italië, Prad am Stilfserjoch

Vrijdag hebben we de loodzware Arlbergpas beklommen! Gelukkig onder gunstige omstandigheden. Prima weer , lekker zonnetje, mooie luchten en prachtige panorama's. Ook spannende lange tunnels. Na een hele mooie afdaling ons tentje opgezet in Pettneu aan het riviertje Rosanna! Zaterdag weer een prachtige dag en besloten we de korte rust etappe volgens ons boekje te verlengen. Het ging zo goed dat we uiteindelijk ook de tweede klim naar de Reschenpas gehaald hebben. Op weg naar deze pas hebben we langdurig langs de Inn gefietst en ook een stukje in Zwitserland. Het was een fantastische tocht. Wat is het toch mooi in de Alpen! Op het eind een fikse regenbui, vlakbij de Alpencamping bovenop de Reschen pas (1450 meter), wat ook de grens met Italië is. Geschuild in een boerenschuur, en uiteindelijk de tent nog droog op kunnen zetten. Vandaag de afdaling vanaf de pas , met ook nog de nodige klimmetjes. Het weer is wisselvallig , en net voor Prad begon het te regenen. De camping in Prad kennen we van een eerdere vakantie , en hierachter ligt de Stelvio pas die Theo nog graag even wil meepakken. Dus hier de tent opgezet en om 4 uur reed Theo weg, op naar de Stelvio. Kort na vertrek begon het weer te regenen om voorlopig niet meer op te houden! Maar ja , als je Theo kent dan weet je dat hij doorgaat. Opgeven is geen optie! Na 3 uur klimmen in de regen, die boven de 2000 meter in natte sneeuw veranderde, bleek met nog 8 (1,5km van de top) van de 48 bochten te gaan dat de Stelvio zich niet zomaar gewonnen geeft. Kletsnat en ijskoud begon hij aan de 24 km afdaling. De schrik was groot toen bleek dat de achterrem niet functioneerde, door de nattigheid en slijtage. Hij heeft nog nooit zo'n spannende afdaling gedaan op een hellingspercentage van zo'n 10 tot 12 % in stromende regen.....
Gelukkig goed aangekomen, maar het was linke soep. Morgen dus eerst de remmen fiksen anders fietsen we niet verder. Morgen is ook nog een regendag voorspeld, daarna zijn de voorspellingen gunstig. We gaan richting Merano en Bolzano. Nu zitten we nog in Sud Tirol het Duitstalige deel van Italië wat in niets verschilt van het Oostenrijkse Tirol.

• 10 Juni 2013 - 00:32

Jos:

Als ik jullie verhalen lees heb je aardig last gehad van dat deutsche wasser, gelukkig zitten jullie nu aan de italiaanse kant van de alpen. Jammer dat het uploaden van foto's niet lukt. Was erg benieuwd naar die Stelvio uitdaging van Theo. Ben even wezen googlen en zag daar foto's van die pas. Een hele prestatie broertje, als je die klimpartij met al die bochten zie. En dan die afdaling, prachtig bij mooi weer, maar met regen, en een kapotte rem, levensgevaarlijk! Gelukkig dat je weer heel huids in de armen van Marjolijn terecht bent gekomen.
    Nog heel veel succes en bovenal plezier in het pasta-land.
    Jos.

• 10 Juni 2013 - 18:26

Evelien:

Wie verre reizen maakt kan verhalen! Dat blijkt maar weer als je jullie verslagen leest. Wat een gevaarlijke tocht was dat voor Theo! Ik hoop van harte dat de remmen gemaakt zijn, want het risico is veel te groot. Maar wat gaan jullie in rap tempo! Dan haal je Rome zeker!
    Wat een gezellige logeerkamer heeft Frank! Maar wat zullen jullie blij geweest zijn met die warme en droge kamer!
    Heel veel succes op jullie verdere tocht en geen ongelukken.

Gr Evelien

• 10 Juni 2013 - 19:46

Rosanne:

Oeeeh wat spannend met die afdaling! Gelukkig is het goed gegaan, wil jullie wel weer heel terug zien hoor! :)
    Jammer van de regen, hopelijk klaart het snel op en komt het zonnetje weer tevoorSCHIJN ;)
    Fijn om te lezen dat alles verder goed gaat en dat het zo mooi is daar. Ben erg benieuwd naar de mooie panorama foto's! Lukt het ook niet om wat foto's op facebook te zetten? Of misschien een x ergens in een internetcafé, zodat het niet via de ipad hoeft?

Veel plezier nog!

XX Roos

• 12 Juni 2013 - 10:03

Hans Maarten:

Hallo dan Theo en Marjolijn,
    Wat een mooie verhalen van een prachtige reis. Dat lijkt mij wel heel spannend hoor, om half verkleumd en bijna zonder remmen de Stelvio af te dalen. Ik vind het met de auto al een avontuur.
    Pas goed op jezelf en het lijkt mij leuk om de foto's straks in Castricum bij een goed glas eens uitvoerig te bekijken. Ik zal kijken of ik een mooie Italiaan kan scoren! Hartelijke groet,
    Hans Maarten

Theo & Marjolijn

Ultreia...et suseia! Samen vertrokken we in 1976 naar Tanzania, om daar 3 jaar te leven. Samen woonden we daarna 11 jaar in Hengelo, waar onze 4 lieve kinderen geboren zijn. In Castricum hebben we prachtige gezinsjaren beleefd. Inmiddels staan onze kinderen op eigen benen. Onze reis gaat weer samen verder. De Camino staat voor ons symbool voor de markering van deze nieuwe levensfase. Ultreia.. et suseia! (Voorwaarts.. en steeds maar verder!).

Actief sinds 02 Mei 2012