Op het knooppunt van pelgrimroutes - Reisverslag uit Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk van Theo & Marjolijn - WaarBenJij.nu Op het knooppunt van pelgrimroutes - Reisverslag uit Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk van Theo & Marjolijn - WaarBenJij.nu

Op het knooppunt van pelgrimroutes

Door: Theo & Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg Theo & Marjolijn

06 Juni 2012 | Frankrijk, Oloron-Sainte-Marie

Na een aantal WiFi-loze dagen zitten we nu noodgedwongen(!) bij de Mc. Donalds in Oloron St. Marie om een update van onze site te schrijven. Wat hebben we zoal beleefd: we hebben flink wat kilometers afgelegd waardoor we nu, binnen de 3 weken , aan de voet van de Pyreneen zijn aangekomen. Morgen is onze eerste rustdag. Vrijdag zullen we dan de Col de Somport beklimmen ( een klim van 56 km, waarvan 1400 klim meters) en op de top is de Spaanse grens.
We zijn de afgelopen dagen door Les Landes gefietst. Vanaf Cadillac tot Dax fiets je door een uitgestrekt, dun bevolkt gebied. Het is vlak, weinig dorpjes ( vrijwel geen winkels en uitgebreide sluitingstijden op voor ons vitale momenten) lange rechte wegen en zowaar tegenwind!
In Moustey zagen we een paal waarop staat dat er nog 1000 wandelkilometers naar Santiago te gaan zijn.
In Dax begint Frans Baskenland en dus ook de stierenvechters traditie. Zoekend naar een bankje om te lunchen bleken we ons ineens naast de toreador arena te bevinden.
Wat betreft de overnachtingen: we hebben een nacht flink onweer gehad met ook heftige regen. Muggen hebben ons behoorlijk te pakken gehad een aantal dagen lang, echt zwermen om ons heen ook overdag! Het route boekje geeft niet altijd adequate informatie mbt campings. In Hortens kwamen we al wat laat aan, moe , hongerig en dorstig. De camping municipale bleek gesloten. Neergestreken in een pizzeria werden we geholpen door een uitermate behulpzame eigenaresse. Tussen de klanten door was ze voortdurend voor ons aan het bellen naar mogelijke slaapplaatsen in de buurt. Echter zonder resultaat. Als laatste optie adviseerde ze ons om in een dagrecreatie park onze tent op te zetten, wat we toen ook gedaan hebben. Net voor het donker was stond ons kampement. Afgelopen nacht een prima onderkomen op een camping à la ferme bij een zeer gastvrije boerenfamilie ( verbouwen kiwi's en maïs ).
In Oloron treffen we pelgrims uit alle windstreken, naast ons op de camping een man die lopend uit Slovenië komt. Vanuit heel Europa komen alle routes hier zo'n beetje samen. Hier is dan de keus om over de Col de Somport te gaan of over St.Jean Pied de Port, een kortere afstand en minder klimmeters. Heel veel respect hebben we voor de wandelaars die met een vracht op hun rug de tocht maken. Dan hebben wij het luxe, onze bolides dragen de vracht en we kunnen redelijk relaxed pedaleren al is het wel werken als de klimmetjes boven de 8% komen, en dat hebben we al regelmatig meegemaakt. We hebben het gevoel dat we de echte pelgrims sfeer nu meer gaan beleven. Tot nog toe was het vooral een prachtige fietsvakantie over schitterende oude wegen en langs heel veel historie.
Morgen (op onze rustdag) is de Alpe d'HuZes dag. Daar is onze dochter Joline, haar vriendinnen, en vele CalduZessers. Wij staan in gedachten in bocht 11 om hen aan te moedigen!
Vrijdag de Col de Somport en voor nu allemaal veel groeten van ons.

• 06 Juni 2012 - 20:47

Petra Admiraal:

Respect voor jullie!!
    Wat een avontuur....
    Leuk dat de grens boven op de berg ligt.
    Goede reis weer verder,door Spanje heen richting eind bestemming

• 07 Juni 2012 - 12:09

Rosanne:

Wat een avonturen zeg!
    Leuk dat jullie nu op een punt zijn waar voor bijna alle pelgrims de tocht over dezelfde wegen gaat.
    Lekker dat jullie vandaag een rustdag hebben, welverdiend!
    Ik beleef hier via radio en tv ook alpe d'huzes mee!
    Veel plezier en succes verder met de tocht!

• 07 Juni 2012 - 13:36

Rob:

Wat een gave verhalen! Zit hier even tussen werk door stiekem te genieten haha. Heel veel succes verder!

• 07 Juni 2012 - 18:42

Maria:

De rustdag is weer voorbij en steeds maar verder!
    Vanaf nu het Spaanse land doortrekken en echt pelgrim worden.
    Jullie hebben het snel gedaan , 1500 km fietsen in 3 weken is aanpoten, ik heb veel respect voor jullie! He tweer in Ned. is beroerd, daar missen jullie niks aan. Hopelijk voor jullie de heerlijke Spaanse zon, niet te warm, maar aangenaam. Succes, groeten van Maria.

• 07 Juni 2012 - 20:16

Ko:

Ha Marjolijn en Theo. Ik vind het echt indrukwekkend wat jullie presteren en wat jullie meemaken. Maarre......ik heb die col du Somport even opgezocht op "climb by bike" en daar is hij maar 28 km aan de Franse kant. Aan de Spaanse kant ook 28 en ja dan kom je op 56 km, maar niet alleen klimmen. Of heb je de klimkilometers van jullie beiden opgeteld? Dan kom je er ook. Of denk je inmiddels in "beleefde kilometers" in plaats van in werkelijke kilometers?
    Anyway keep going, veel plezier en mooie avonturen!
    groeten
    Anita en Ko